poniedziałek, 31 marca 2008

Wybór Domeny

Rynek nazw domen, mimo iż jest rynkiem bardzo młodym, zaczyna się gwałtownie kurczyć. Dzieje się tak dlatego, że adresy internetowe są unikatowe, żaden się nie powtarza. Najlepsze adresy internetowe zostały już dawno zarejestrowane i osiągają niebotyczne ceny. Posiadanie własnej strony WWW czy firmowego adresu e-mail jest dziś tak oczywiste jak posiadanie telefonu czy faksu. Jeśli jeszcze nie zarejestrowałeś adresu www dla siebie, spiesz się, nawet jeśli nie zamierzasz tworzyć serwisu internetowego. Nazwa domeny jest najważniejszym składnikiem inwestycji w internecie, a jej wybór jest kluczowy dla powodzenia całej inwestycji.

Istnieją dwa najważniejsze kryteria wyboru nazwy domeny: wybór nazwy własnej i wybór nazwy zawierającej słowa kluczowe. Powinny one uwzględniać przewidywaną odpowiedź na pytanie: „Jak internauta będzie szukał naszych produktów?”. Oba kryteria mają swoje wady i zalety i warto je zniwelować przez posiadanie kilku domen. Jednak przy promowaniu firmy w internecie pojawia sie pytanie: „Która domena ma być domeną główną?”.

Nazwa własna

Polecana dla działalności oferującej szeroki zakres produktów lub usług. Jej wykorzystanie zawsze ma sens, gdy nasza firma jest znana, posiada wieloletnią tradycję, ma ugruntowaną pozycję, oferujemy dobra luksusowe lub chcemy budować markę od podstaw. Należy pamiętać, że budowanie świadomości lub rozpoznawalności marki jest bardzo kosztowne i czasochłonne, jednak przy odpowiedniej promocji i po jakimś czasie okazuje się lepszym wyborem. Jeżeli nie wymyśliłeś jeszcze nazwy, musisz wiedzieć, że najłatwiej zapamiętujemy nazwy do 5 liter. Im więcej liter, tym gorzej. Starajmy się też, żeby nasza nazwa składała się z jednego wyrazu, choć nie jest to łatwe, z uwagi na ograniczoną ilość pozostałych domen. Unikajmy wszelkich tworów typu: „roman-bud” czy „ala-fryz”. Pamiętajmy, że jest ona wizytówką naszej firmy i nie może budzić negatywnych skojarzeń.


Nazwa zawierająca słowa kluczowe
Cały marketing internetowy to słowa kluczowe. Wykorzystywanie słów kluczowych w nazwie domeny jest zdecydowanie bardziej korzystne przy pozycjonowaniu czy reklamie za pomocą linków sponsorowanych, a to dlatego, że jest łatwe do reklamowania oraz bardziej skuteczne i dzięki temu wielokrotnie tańsze niż nazwa własna. Zdecydowanie polecane, gdy firma zamierza lub specjalizuje się w określonej działalności, zwłaszcza jeśli chcesz, by klienci byli lojalni wobec produktu. Domena nie musi być marką. Ma ułatwić odnalezienie naszej witryny, a więc musi być łatwa do zapamiętania i skojarzenia z określoną działalnością. Używając słowa kluczowego w adresie internetowym zapewniamy łatwy dostęp do swojej strony, osiągając szybciej i większe korzyści z prowadzonego na niej serwisu. Z czasem domena zawierająca słowo kluczowe może też stać się nazwą własną, przez przypisanie końcówki do nazwy. Warto zastanowić się nawet nad zmianą nazwy firmy, jeżeli posiada się wyjątkowo atrakcyjną domenę. Jeżeli asortyment firmy jest wąski, warto zarejestrować wydzielone domeny dla różnych produktów. Pamiętajmy, że wszystkie aktualne przeglądarki obsługują juz domeny IDN, czyli „Internationalized Domain Names” - angielska nazwa określająca domeny wielojęzyczne. Domena IDN zawiera polskie znaki diakrytyczne, dzięki czemu np. sprzedając pieczątki możemy zarejestrować www.pieczątki.com, a nie skazywać się na „pieczątki”.

Domeny globalne czy krajowe?
Kolejnym kryterium wyboru powinna być końcówka domeny. Najlepszym wyborem są domeny TLD, to z and. Top Level Domains, czyli domeny najwyższego poziomu. Przykładem takich domen są domeny .com, .net, a w Polsce za równie dobre, a nawet lepsze, uważane są krajowe domeny TLD - domeny .pl. Faktycznie jednak są to domeny drugiego poziomu. Domeny takie jak net.pl czy biz.pl uznajemy za domeny trzeciego poziomu i ich użycie ma sens wtedy, gdy pozostałe adresy są zajęte i zbyt drogie do odkupienia. Bez wartości marketingowej są subdomeny, np. .izy.pl, .mój.net. Przy wyborze domeny znaczenie ma też wartość wizerunkową końcówki, np. domena .com ma o wiele większą wartość niż .biz czy .info, a .com.pl większą niż .biz.pl czy info.pl. Jednak należy wiedzieć, że ilość zarejestrowanych adresów .com jest największa i najtrudniej znaleźć tu ciekawą domenę.


Rejestracja czy rynek wtórny?
Kupując domeny stajemy przed jeszcze jednym dylematem: czy tanio zarejestrować nieciekawą domenę u registratora czy może wydać więcej za domenę na rynku wtórnym. Rejestrując domenę na rynku pierwotnym zapłacimy od 19,90 zł do 999 zł, w zależności od registratora i od tego, czy domena jest w promocji. Jest to niewysoka cena, ale należy pamiętać o corocznym opłacaniu abonamentu domeny, na który niestety nie otrzymamy promocji. Zapewne zaskoczeniem jest wartość 999 zł za abonament, ale tyle kosztuje domena z końcówką .je, należąca do wyspy Jersey. Większość dobrych domen została dawno zarejestrowana, a ich właściciele żądają niebotycznych kwot za przeniesienie praw. Dlatego też alternatywą staje się możliwość rejestracji egzotycznych domen, wśród których największą popularnością cieszą się .in i .it dla działalności internetowej, .tv dla firm medialnych, .tm dla znaków towarowych itd.


Natomiast niewątpliwą zaletą zakupu domeny na rynku wtórnym jest przede wszystkim poprawa wizerunku. Kupując domenę z adresem .com automatycznie przystępujemy do elity reprezentowanej na wszystkich rynkach świata, natomiast domeny .pl są najwyżej oceniane przez naszych rodaków. Wiele polskich firm przez budowę serwisu na domenie .pl próbuje zaistnieć za granicą, jednak te domeny w warunkach rynku globalnego całkowicie się nie sprawdzają. Kupując domenę na rynku wtórnym, często możemy uzyskać wartości dodatkowe, takie jak: wysoki pagerank domeny, długość użytkowania lub odwiedziny domeny, co ma znaczenie dla wyszukiwarek.


Przy szukaniu nazwy domeny dla firmy czy produktu, zwłaszcza jeżeli dopiero rozpoczynamy działalność w internecie, warto dogłębnie poznać rynek lub skorzystać z wiedzy fachowców. Wiele osób kupuje domeny na własną rękę, działając intuicyjnie i bez rozeznania. Rynek domen internetowych jest jednak rynkiem spenetrowanym i opłaca się zasięgnąć rady profesjonalisty, gdyż błędy są bardzo kosztowne.

Brak komentarzy:

Google