Serwis, obsługa klienta, Serwer (Technical support)
Warto zwrócić uwagę, co dostawca podaje na temat serwisu: czy jest dostępny przez cały rok? 24 Godziny na dobę, 7 dni w tygodniu? Jeśli mają się pojawić jakieś problemy techniczne, to zwykle pojawiają się w najbardziej krytycznym momencie. To, że na stronie jest podany serwis 24x7 wcale nie musi oznaczać, że jest tak naprawdę, albo, że zawsze ktoś jest na miejscu. Zanim się zdecydujesz– sprawdź dostawcę. Wyślij email w środku nocy lub w niedzielę nad ranem. Zapytaj o jakiś szczegół techniczny – w ten sposób dowiesz się od razu ile czasu potrzebują na odpowiedź oraz czy są wystarczająco kompetentni.
Niezawodność oraz prędkość dostępu (Reliability, speed of access, guaranteed uptime)
Podstawową wartością, z którą się spotkasz będzie gwarantowany efektywny czas pracy, zwany guaranteed uptime. Dziś już nie jest rzadkością wartość rzędu 99,9%, więc zapomnij o tych, którzy oferują mniejsze wartości. Dane te z naszej perspektywy jest trudno sprawdzić, jednak czasem dobra firma będzie proponowała różnego rodzaju odszkodowania gdyby coś się wydarzyło. Prędkość dostępu jest rozumiana jako prędkość łącza internetowego, na którym pracuje serwer - jest podawana w megabitach na sekundę (Mbps). Dzisiejsze serwery powinny oferować wartość rzędu 100 Mbps.
Pojemność dysku (Disk space)
Jest to ilość miejsca pozostawiona do Twojej dyspozycji na dyskach serwera. Podawana jest w gigabajtach (GB), czasem jeszcze w megabajtach (MB). Warto zostawić sobie pewien zapas, ale nie ma sensu łapać od razu największej oferty: przeciętna witryna internetowa o 150 stronach nie zajmie więcej niż 10 MB. W każdym razie odradzam „nieograniczone” oferty: gdzieś na pewno postawiona jest granica, której przekroczenie może się niespodziewanie znaleźć na rachunku.
Transfer danych (Traffic, Bandwidth)
Tu wygląda to podobnie jak z miejscem: jest to ogólna ilość danych, jaka zostaje przetworzona przez serwer, gdy ktoś z niego korzysta. Współcześnie wartość ta jest podawana w gigabajtach (GB). Warto się tu zastanowić jak duży będzie ruch na stronie, jaki typ danych będzie głównie używany: przyjmuje się, że na 25,000 wyświetleń stron potrzeba 500 megabajtów (MB). W przypadku udostępniania materiałów dźwiękowych lub wideo, wartość ta może zmienić się bardzo mocno.
FTP, SSI, SSH, PHP, Perl CGI-Bin, .htaccess, Cron, telnet, MySQL
Różne funkcje, które oferują serwery: File Transfer Protocol jest językiem komunikacji podczas przesyłania plików przez internet: w przypadku serwerów będzie podane ile takich kont jest oddanych do dyspozycji użytkownika; SSI: Server Side Include – dynamiczne generowanie stron WWW na serwerze; Perl jest językiem pisania skryptów CGI, PHP daje możliwość instalowania i wykonywania skryptów na serwerze. .htaccess między innymi pozwala na ustalenie swojej własnej strony błędu (znany błąd 404). Cron służy do zlecania serwerowi okresowych zadań; Telnet oraz SSH dają możliwość zarządzania serwerem.
Linux czy Windows?
Linux jest od 1991 roku na całym świecie darmowo rozprzestrzenianym systemem operacyjnym. Dziś funkcjonuje sprawnie i stabilnie, czym zdobywa sobie coraz więcej zwolenników, przy czym doskonale sprawdza się w hostingu stron. Do przetwarzania danych używa się PHP, Perl oraz MySQL, jako system operacyjny nadaje się do prezentowania różnorakich wypełnialnych form, tabel, systemów zakupów, jest najczęściej stosowany w dystrybucji, handlu i marketingu produktów i usług za pośrednictwem Internetu, tzw. e-commerce). Z powodzeniem można stosować również strony budowane za pomocą MS FrontPage®.
Windows jest dobrym rozwiązaniem dla użytkowników ASP (Active Server Pages) i innych aplikacji Microsoft do tworzenia stron internetowych. ASP szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku przeszukiwalnych baz danych.
Email, Autoresponder, Przekierownie poczty - forwarding
Usługa ta dotyczy możliwości posiadania adresu email z nazwą Twojej własnej strony - dostawca poda tu zapewne jakąś liczbę kont, które możesz założyć. Autoresponder to funkcja, która automatycznie będzie wysyłać odpowiedzi na otrzymane wiadomości, przekierowanie poczty to wysłanie jej na inny adres natychmiast po otrzymaniu.
(Sub)domeny, dedykowany i wirtualny hosting
Jeśli przykładowo domeną nowo założonej strony będzie adres www.mojastrona.com, to jej poddomeną (subdomeną) może być np. www.sklep.mojastrona.com. Subdomenę możesz traktować jak osobny katalog, w którym możesz umieścić kompletną witrynę internetową (posiada własny katalog www i CGI, hasło, program pocztowy).
Wśród prywatnych użytkowników najpopularniejszą wersją planów hostingowych jest tzw. serwer współdzielony, shared lub virtual hosting: fizycznie jeden serwer obsługuje wiele kont użytkowników. Serwer dedykowany, dedicated, jest natomiast fizycznie komputerem kompletnie przydzielonym tylko jednemu użytkownikowi: klient może sam instalować swoje oprogramowanie i dowolnie konfigurować system operacyjny. Formą pośrednią jest VPS, Virtual Private Server, czyli maszyna wirtualnie podzielona na kilka mniejszych, posiada pewne zasoby gwarantowane użytkownikom (zwykle 10 do 30 użytkowników – im mniej, tym lepiej).
Ceny, plany miesięczne i roczne
Warto zwrócić uwagę, że firmy starają się pozyskać klientów na dłuższy okres czasu oferując zniżki przy opłacaniu planu na cały rok. Jeśli jednak nie znasz danego dostawcy, szkoda ryzykować pieniądze – lepiej opłacać plan miesięcznie i w tym czasie sprawdzić czy dostawca wywiązuje się ze swoich obietnic. Zawsze można zmienić plan później i skorzystać ze zniżki.
Opinie
Doskonałym źródłem wiedzy o firmach są różnego rodzaju strony oferujące wypowiedzi użytkowników, gdzie możesz porównać opinie ludzi, którzy korzystają z ich ofert. Oczywiście warto także sprawdzić wiele różnych konkurencyjnych dostawców, aby wyrobić sobie odpowiednie rozeznanie na temat standardów i cen.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz